Aktywna tablica
„Aktywna Tablica” – międzyszkolna sieć współpracy
Nasza szkoła w roku szkolnym 2021/2022 uczestniczy w Rządowym programie rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 „Aktywna tablica”, którego beneficjentami są szkoły podstawowe oraz szkoły za granicą.
Szkoła Podstawowa w Pęzinie otrzymała przewidziane programem wsparcie w wysokości 43.750 zł na zakup pomocy dydaktycznych. W przypadku naszej szkoły są to:
- tablica interaktywna;
- dwa laptopy;
- dwa tablety;
- liczne programy komputerowe.
Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami oraz podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.
Cel główny Programu będzie realizowany przez cele szczegółowe:
- Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w szczególności w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się;
- Kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów, w tym umiejętności pracy zespołowej;
- Rozwijanie postaw kreatywności, przedsiębiorczości uczniów i nauczycieli;
- Wspieranie innowacyjnych metod pracy;
- Wykorzystanie w praktyce szkolnej zastosowań w różnych konfiguracjach pomocy dydaktycznych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK.
Wraz ze złożeniem wniosku o udział w Programie, szkoła zobowiązała się do zrealizowania następujących zadań:
- Uczestniczenia przez przynajmniej jednego nauczyciela szkoły w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu;
- Uczestniczenia przez przynajmniej jednego nauczyciela szkoły w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu, w tym:
- udziale w spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli,
- zorganizowaniu w szkole, w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu,
- dzieleniu się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk;
- Wyznaczeniu szkolnego e-koordynatora (którego zadaniem jest koordynacja działań w
zakresie stosowania TIK w szkole) oraz powołaniu nauczycielskich zespołów samokształceniowych, które wesprą dyrektora i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK;
- Wykorzystywaniu TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły uczestniczącej w Programie;
- Przedstawieniu dla potrzeb organu prowadzącego sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w Programie, obejmującego zadania z pkt 1–4 oraz:
- wypełniania elektronicznych ankiet dotyczących realizacji Programu;
- ocenę wpływu stosowania TIK w szkole na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się,
- charakterystykę problemów i barier w realizacji Programu;
- udziału w badaniach na potrzeby przeprowadzenia ewaluacji Programu.
Więcej na temat programu można dowiedzieć się na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej
W zespole realizującym powyższe wytyczne w naszej szkole uczestniczą nauczyciele:
- Elżbieta Korkosz- szkolny e-koordynator
- Bożena Hybiak
- Beata Mazurek
- Dorota Milczarska
- Małgorzata Wilczyńska
- Maria Wiśniewska
----------------------------------
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ- AKTYWNA TABLICA
Zadanie |
Sposób realizacji zadania |
Nauczyciele realizujący |
TERMIN |
Wyznaczenie szkolnego e-koordynatora do koordynowania działań w zakresie stosowania TIK w szkole. |
Powołanie e-koordynatora |
Dyrektor
|
Grudzień 2021
|
Powołanie nauczycielskiego zespołu samokształceniowego, który wspiera nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK. |
Powołanie zespołu samokształceniowego do realizacji projektu |
Dyrektor |
Grudzień 2021 |
Nawiązanie współpracy ze szkołami w ramach międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli. |
Ustalenie harmonogramu spotkań międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli. |
E-koordynator
|
Luty 2022 |
Udział w co najmniej 3 spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli. |
Zorganizowanie spotkań. |
E-koordynator Elżbieta Korkosz Małgorzata Wilczyńska Dorota Milczarska Bożena Hybiak Maria Wiśniewska Beata Mazurek |
Styczeń – kwiecień 2022
|
Uczestniczenie w konferencjach |
Wybór form doskonalenia
|
E- koordynator oraz nauczyciele działający w zespole. |
Styczeń - maj 2022 |
Zorganizowanie 4 lekcji otwartych |
Przeprowadzenie 1 lekcji otwartej z terapii logopedycznej, 1 lekcji z zajęć rewalidacyjnych, 1 lekcji z zajęć socjoterapeutycznych i 1 lekcji z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. |
Elżbieta Korkosz Małgorzata Wilczyńska Dorota Milczarska Bożena Hybiak Maria Wiśniewska Beata Mazurek |
Styczeń – maj 2022
|
Dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami |
Opracowanie scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK oraz przykłady dobrych praktyk wykorzystania TIK w edukacji. |
Elżbieta Korkosz Małgorzata Wilczyńska Dorota Milczarska Bożena Hybiak Maria Wiśniewska Beata Mazurek |
Do maja 2022 |
Utworzenie zakładki „Aktywna tablica” na stronie szkoły. |
Utworzenie zakładki projektu. Umieszczanie w zakładce materiałów dokumentujących działania realizowane w ramach projektu. |
E-koordynator ElżbietaKorkosz |
Styczeń – czerwiec 2022 |
Wykorzystywanie TIK na zajęciach rewalidacyjnych i z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów ze SPE w wybranych oddziałach Szkoły Podstawowej w Pęzinie. |
Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem TIK w wymiarze co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki w każdym roku szkolnym realizacji Programu począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach Programu. Każda lekcja ma mieć adnotację w dzienniku dużą literą M zapisaną po prawej stronie rubryki przeznaczonej na zapisanie tematu lekcji. |
Elżbieta Korkosz Małgorzata Wilczyńska Dorota Milczarska Bożena Hybiak Maria Wiśniewska Beata Mazurek |
Styczeń 2022 – czerwiec 2022 |
Ocena wpływu stosowania TIK na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów ze SPE w proces uczenia się. Charakterystykę problemów i barier w realizacji Programu. |
Przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej. |
Elżbieta Korkosz Małgorzata Wilczyńska Dorota Milczarska Bożena Hybiak Maria Wiśniewska Beata Mazurek |
Czerwiec 2022 |
Sprawozdanie z realizacji programu Aktywna Tablica 2021-22- zobacz tutaj