Laboratoria Przyszłości


Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Pęzinie przystąpiła do rządowego programu #LaboratoriaPrzyszłości. Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, których wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). #LaboratoriaPrzyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów. 

Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Obraz z Pixabay

W ramach #LaboratoriumPrzyszłości Szkoła Podstawowa w Pęzinie otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 70000 zł. Dzięki przyznanym środkom możliwy był zakup wyposażenia technicznego oraz pomocy dydaktycznych jak: drukarki 3D oraz laptopy do ich obsługi, mikrokontrolery, lutownice, mikroporty, gimbalstatywaparat fotograficzny z możliwością nagrywaniaprofesjonalne oświetlenie  do nagrywania filmów i robienia zdjęć. Zakupiono również wirtualne laboratorium chemiczne Empiriusz.

Zakup takiego wyposażenia technicznego pomoże w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.

#Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania zarówno w trakcie obowiązkowych zajęć edukacyjnych, m.in. informatyki, chemii czy techniki, ale także w ramach zajęć pozalekcyjnych oraz kół zainteresowań.

--------------------------------------------------------------------

Poznajemy nowy sprzęt

W ramach programu rządowego Laboratoria Przyszłości nasza szkoła otrzymała m.in. sprzęt do nagrywania i robienia zdjęć. Uczniowie kl. V jako pierwsi mogli się z nim zapoznać. Pierwsze zetknięcie uczniów z nowym sprzętem wywołało spore emocje. Po zaprezentowaniu i objaśnieniu przeznaczenia poszczególnych elementów zestawu, uczniowie przystąpili do rozpakowania i montowania urządzeń. Oczywiście przed złożeniem sprzętu uczniowie dokładnie zapoznali się z instrukcją obsługi.

#LaboratoriumPrzyszłości

Następnie można było już przystąpić do działania. Uczniowie uczyli się obsługiwać nowy sprzęt korzystając również ze wskazówek i objaśnień nauczyciela.


A oto efekty ich pracy:  

#LaboratoriumPrzyszłości

Tu więcej zdjęć: 

https://drive.google.com/drive/folders/1Ta-rzdCqmfeC6-kxa1sDPFjL8zwEyZIT?usp=sharing

-----------------------------------

#LaboratoriumPrzyszłości

W nowym roku szkolnym mamy możliwość korzystania z mobilnego laboratorium chemicznego zakupionego w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. EMPIRIUSZ wykorzystuje innowacyjną technologię rozszerzonej rzeczywistości. Jest cyfrowym odzwierciedleniem laboratorium chemicznego. Dzięki profesjonalnemu zestawowi gogli VR i kontrolerów możemy przeprowadzać w pełni bezpiecznie doświadczenia chemiczne. Wirtualna rzeczywistość angażuje uczniów, pobudza wyobraźnię, zwiększa motywację, a przede wszystkim poprawia zdolność zapamiętywania wiedzy.

Pierwsze nasze doświadczenia polegały na otrzymaniu wodorotlenków rozpuszczalnych
w wodzie i określeniu ich właściwości.

Oceńcie jak nam poszło (filmik)

https://drive.google.com/file/d/1z4CalSh01SW1dlHRn-N3jmg-qC9A5i0u/view?usp=sharing

---------------------------------------------------------------

#LaboratoriaPrzyszłości

Na lekcji chemii uczniowie klasy 7 zajmowali się sporządzaniem mieszanin oraz sposobami ich rozdzielania.  Za pomocą narzędzia, jakim jest Wirtualne LaboratoriumEmpiriusz samodzielnie montowali zestaw do destylacji i rozdzielali składniki mieszaniny jednorodnej wody i alkoholu etylowego metodą destylacji.  Uczniowie nauczyli się projektować i przeprowadzać doświadczenie. Opisywali właściwości substancji i wyjaśnili przebieg procesu destylacji. W sposób bezpieczny posługiwali się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi.

Proces ten jest bardzo często stosowany podczas syntezy organicznej do oczyszczania otrzymanych związków organicznych z zanieczyszczeń. Można w ten sposób przygotować również wodę destylowaną konieczną do przeprowadzania niektórych doświadczeń chemicznych. #LaboratoriaPrzyszlosci

A tu zobaczycie całe doświadczenie (filmik):

https://drive.google.com/file/d/1lUWn0-smMSsa0AlWQ6sgbLSu9aU-3eU3/view?usp=share_link

 ----------------------------------------

ŚWIĄTECZNA SESJA ZDJĘCIOWA

Takiej sesji fotograficznej w naszej szkole jeszcze nie było! 15 i 16 grudnia hol w naszej szkole zamienił się w studio fotograficzne. Dzięki scenografii i świątecznym gadżetom można było już poczuć magię nadchodzących Świąt. A czy nam się udało? Oceńcie sami.

Podczas realizacji sesji uczniowie wykorzystali sprzęt oświetleniowy oraz fotograficzny zakupiony w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.

Tu więcej zdjęć: 

https://drive.google.com/drive/folders/1lcqtOjwpcSVVB_-tU8Oq_6vMvlcPa3jq?usp=share_link

-------------------------------------------

Nauka w formie zabawy sprawia przyjemność i pobudza zainteresowania.

Chemia jest bez wątpienia nauką eksperymentalną. Każdy uczeń ma możliwość samodzielnego przeprowadzania doświadczeń laboratoryjnych, zaobserwowania zachodzących zmian, wyciągnięcia wniosków. Największa frajda, kiedy sami uczestniczymy w eksperymencie i mamy świadomość, że dane doświadczenie zostało pomyślnie zrealizowane. Uczymy się w ten sposób planowania, poszukujemy odpowiedzi na nurtujące Nas pytania. Nie zapominamy o bezpieczeństwie i higienie pracy. 

Doświadczenie z dwutlenkiem węgla, który towarzyszy nam na co dzień, choć czasami o tym zapominamy, czy wręcz nie zdajemy sobie sprawy.

Radość i zadowolenie z efektów jest najcenniejszą nagrodą dla każdego młodego eksperymentatora.

-----------------------------------------

 styczeń 2023r.
PROJEKTUJEMY, DRUKUJEMY…

Uczniowie naszej szkoły na zajęciach z informatyki pracują w programie Tinkercad, w którym tworzą obiekty przestrzenne -  projekty 3D. Projektują breloki do kluczy, podstawki pod telefon z logo szkoły, makiety architektoniczne domów itp. Uczniowie poznają również tajniki pracy drukarek 3D, które otrzymaliśmy w ramach programu #LaboratoriaPrzyszlosci

--------------------------

KARNAWAŁOWA SESJA ZDJĘCIOWA

Ostatni dzień przed feriami w naszej szkole spędziliśmy w karnawałowym nastroju. Był to dzień szalonej fryzury, maski i makijażu. Otworzyliśmy szkolne studio fotograficzne wykorzystując sprzęt otrzymany w ramach programu #LaboratoriaPrzyszlosci. Uczniowie świetnie się bawili i wszystko uwiecznili na fotografiach.

 

#LaboratoriaPrzyszlosci

------------------------------

Chemia z Empiriuszem

Nauka chemii organicznej rozpoczyna się od poznania właściwości fizycznych i chemicznych węglowodorów nasyconych i nienasyconych. W trakcie lekcji chemii korzystamy z Empiriusza - wirtualnego laboratorium, zakupionego w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości. Dzięki temu możemy bezpiecznie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi.

Celem lekcji w kl. VIII było zaprojektowanie i przeprowadzenie doświadczenia pozwalającego odróżnić węglowodory nasycone od nienasyconych. Uczniowie przeprowadzili reakcję spalania etynu w obecności powietrza oraz zbadali zachowanie etynu w obecności wody bromowej i roztworu manganianiu (VII) potasu.

Na postawie obserwacji opisywali właściwości fizyczne i chemiczne etynu, wyszukiwali wiadomości na temat zastosowania. Potrafią przeprowadzić identyfikację wiązania wielokrotnego w cząsteczkach węglowodorów, wykonać model przestrzenny cząsteczki.

Doświadczenie wykonali uczniowie klas ósmych: Marcel i Jakub.

#LaboratoriaPrzyszlosci

https://drive.google.com/file/d/1w1wGZrcXuTXQHvSyVXtCjGKodSrako-A/view?usp=share_link

 

Dodatkowe informacje